تصویربرداری و تفاوت آن با فیلمبرداری:
به فرایند ثبت تصویر توسط دوربینهای ویدئویی و دیجیتالی به صورت فریمهای پیوسته تصویربرداری گفته میشود.
در دوربین های فیلمبرداری از نگاتیو به عنوان محل ثبت تصویر استفاده میشود و در واقع از فرایندی شیمیائی جهت ثبت تصویر بهره میبرد. در دوربینهای تصویربرداری که غالباً از کاستهای مغناطیسی و مموری به عنوان محل ذخیرهسازی تصاویر استفاده میشود، فرایند یک فرایند الکترونیکی ست. از این رو بین دوربینهای تصویربرداری و فیلمبرداری تفاوت میباشد.
فرایند ثبت تصویر(سنسور )
سنسور در دوربین های تصویربرداری درواقع حکم نگاتیو را در دوربین های فیلمبرداری دارد . با این تفاوت که در دوربین های فیلمبرداری نور بر روی برومورهای نگاتیو تأثیر شیمیایی میگذارد و تصویر بعد از فرایند ظهور به حالت نگاتیو ثبت میگردد و در دوربین های تصویربرداری این فرایند بدین صورت است که نور بر روی سنسور تابیده و سنسور آن را به سیگنالهای ویدئویی و یا دیجیتالی تبدیل میکند و پس از پردازش بر روی مگنت کاست و یا مموری ثبت میگردد.
توضیحاتی در مورد لنز:
لنز از چند عدسی که با ترتیب خاصی پشت سر هم داخل یک استوانه قرار گرفتهاند تشکیل شده.
سه نکته ی مهم در مورد لنز وجود دارد که در هنگام استفاده از لنز باید در نظر داشته باشیم.
1. فاصله ی کانونی
2. دیافراگم
3. رینگ فکوس
فاصلهی کانونی:
شعاعهای نور که از بی نهایت به عدسی محدب میتابند در نقطهای پشت عدسی همدیگر را قطع میکنند .
فاصله مرکز عدسی تا نقطه را اصطلاحاً فاصلهی کانونی عدسی مینامند.
در یک لنز هم که ترکیبی از عدسیهای مختلف است، فاصلهی میان مرکز (محل قرارگیری تیغههای دیافراگم در لنز) تا محل تشکیل تصویر (سطح فیلم یا سنسور) فاصلهی کانونی لنز میباشد. فاصله کانونی را با حرف F برحسب میلیمتر نشان میدهند.
دیافراگم:
دیافراگم مشخص کننده شدت نوری است که به سنسور میتابد. به وسیلهی دیافراگمهای باز تر میزان نور
بیشتری به سنسور میرسد و هر چه دیافراگم بسته تر باشه میزان نور کمتر.
دیافراگم تیغههاییست که بر روی هم میلغزند و روزنهای را باز یا بسته میکنند. این ابزار در مرکز لنز قرار
گرفته و باعث کنترل شدت نور خروجی از لنز میگردد.
شایان ذکر است تأثی ر دیافراگم تنها بر روی شدت نور خروجی از لنز نیست. بلکه تأثیر بسیاری بر روی عمق میدان وضوح نیز دارد. بدین شکل که هر چه دیافراگمهای بازتری استفاده کنیم عمق میدان وضوح پائین تر- شدت نورخروجی از لنز بیشتر و هر چه از دیافراگمهای بستهتر استفاده کنیم عمق میدان وضوح بالاتر- شدت نور خروجی از لنز کمتر میباشد.
فکوس: فکوس تعیین کننده نقطه واضح و نقاط ناواضح در تصویر میباشد.
فکوس کشی:
کلمهFocus به معنی تمرکز و مرکزیت دادن میباشد اما مفهوم آن در عکاسی و تصویربرداری، رسیدن به
حداکثر وضوح است. این عمل از طریقه زبانه فکوس که بر روی بدنهی لنز میباشد امکانپذیر میباشد.
انواع لنز:
لنزها بر اساس میزان فاصلهی کانونی به سه دستهی کلی تقسیم بندی میشوند.
لنز نرمال- لنز واید انگل- لنز تله فوتو
تقسیم بندی این سه لنز از لحاظ ساختار به این صورت است:
زمانی که فاصلهی کانونی لنز برابر با قطر سنسور باشد لنز نرمال، درصورتی که فاصلهی کانونی کمتر از قطر
سنسور باشد نوع لنز، لنز واید انگل و درصورتی که فاصلهی کانونی بیشتر از قطر سنسور باشد لنز تله فوتو
محسوب میشود.
در لنزهای نرمال تقریباً تصویر حاصله از لحاظ ابعاد اجسام و پرسپکتیو برابر با چیزی است که ما به صورت
طبیعی با چشم میبینیم .در لنزهای واید انگل تصویر حاصله از لحاظ ابعاد کوچکتر و پرسپکتیو، اغراق آمیزتر از چیزی ست که به صورت طبیعی با چشم میبینیم .در لنزهای تله فوتو تصویر حاصله از لحاظ ابعاد بزرگتر و پرسپکتیو، کمتر از چیزی ست که به صورت طبیعی با چشم میبینیم.
لازم به ذکر است که عمق میدان وضوح در لنزهای واید بیشتر و در لنزهای تله کمتر میباشد. مجموعه لنزها به دو دسته ی لنز تک (یا لنز فیکس ) و لنز زوم تقسیمبندی میشوند. لنزهای تک یا لنزهای فیکس تنها دارای یک فاصلهی کانونی میباشند و برای بزرگنمایی و کوچکنمایی تصاویر باید فاصله دوربین را با اجسام کم یا زیاد کنیم.
لنزهای زوم دارای فاصلهی کانونی متغییر میباشند و میتوان فاصلهی کانونی را بوسیلهی رینگ زوم کم یا زیاد نمود. برای مثال یک لنز زوم میتواند از فاصلهی کانونی 70 تا 200 رو دارا باشد.
در تقسیم بندی لنزها از لحاظ فاصله کانونی میتوان به دستههای دیگری هم اشاره کرد:
برای مثال لنزهای سوپر واید و فیش آی در نوع لنزهای واید و لنزهای سوپر تله فوتو در نوع لنزهای تله.
سرعت شاتر:
در دوربینهای فیلمبرداری ابزاری وجود داره که مقابل فیلم قرار گرفته و لحظهای کنار میرود تا به فیلم نور برسد و بلافاصله جلوی فیلم رو میبندد تا فریم بعدی آماده و مقابل این ابزار قرار بگیرد. این فرایند به صورت پی در پی ادامه میابد. این عمل در کسری از ثانیه اتفاق افتاده و باعث ثبت تصویر میگردد. به این ابزار شاتر گفته میشود. در دوربینهای تصویربرداری این ابزار وجود ندارد و سنسور به صورت اتوماتیک در کسری از ثانیه به ثبت تصویر میپردازد و قطع میگردد. این عمل در دوربینهای تصویربرداری قدیمی به وسیله نوسان برق انجام میشد. برای مثال برق شهری ایران Hz 50 است و به وسیلهی این نوسان 25 فریم تصویر در ثانیه ثبت میگردد و برق شهری برخی از کشورها Hz 60 که به وسیله ی آن 30 فریم تصویر در ثانیه ثبت میشود. این اتفاق در دوربینهای نسل جدید کاملاً اختیاریست و میتوان آن را به صورت دلخواه تنظیم نمود. البته این به تنهایی موجب ثبت فریمهای بیشتر نمیشود. در واقع به صورت عادی 25 یا 30 فریم رو در حالت عادی خواهید داشت ولی با این تفاوت که میتوان مدت زمان نوردهی به سنسور رو کم یا زیاد نمود و درصورتی که دوربین قابلیت ثبت فریمهای بیشتر را داشته باشد تعداد فریم بیشتری نیز ثبت کرد. در کل سرعت شاتر تعیین کننده مدت زمانیست که سنسور به ثبت تصویر میپردازد. این عمل برای ثبت تصویر مناسب با دیافراگم رابطه مستقیم دارد. یعنی اگر نور تصویر زیاد است (اُور ا کسپز است )
میتوان دیافراگم را بست و یا سرعت شاتر را بالا برد. اینکه میزان دیافراگم یا سرعت شاتر را تغییر دهیم بستگی به عناصر زیباییشناسی تصویر دارد . همانطور که ذکر شد دیافراگمهای بسته تر عمق میدان وضوح بالایی دارند و درصورتی که به جای بستن دیافراگم از سرعتهای شاتر بالاتر استفاده گردد تغییری در عمق میدان وضوح رخ نخواهد داد.